انواع لجستیک که باید برای مدیریت کسب و کار بدانید !
نوشته شده توسط : محمد سلحشوری

شناخت روش های مرسوم برای لجستیک و انواع آن، برای هر مدیر کسب و کاری لازم است. چرا که تعریف لجستیک و طراحی هوشمندانه آن برای هر بیزنس، قدمی حیاتی و بسیار مهم محسوب می شود.

پیش از آن که به سراغ معرفی انواع لجستیک برویم، بیایید تعریفی مشخص از لجستیک را تعیین کنیم تا افرادی که با مفهوم آن آشنایی ندارند، بتوانند در قدم اول، این فرآیند واجب برای هر بیزنس را بشناسند و سپس به تعریف انواع لجستیک و کاربرد و جزئیات آن بپردازیم. در ادامه با وبلاگ ما همراه باشید.

ما در این مقاله قصد داریم در مورد انواع لجستیک با شما صحبت کنیم این مقاله جهت بروزرسانی و انتشار بار علمی آن در سری وبلاگ های این مجموعه تولید شده است و بر گرفته از یک مقاله در یک وبسایت است که دارای منبع می باشد و پیشنهاد ما نیست جهت بررسی بیشتر و اطمینان بیشتر منابع آن منابع بررسی شود.

تعریف لجستیک

یکی از اولین تعاریف این عبارت در فرهنگ لغات، ممکن است تمام جنبه های لجستیک به معنای امروزی را پوشش ندهد:
“لجستیک بخشی از علوم نظامی است که به حمل و نقل افراد و تجهیزات ارتش اختصاص دارد”
در اصل لجستیک و توجه به استاندارها و الزامات آن از نیاز و توسعه صنایع نظامی ایجاد و در نهایت امروزه یک صنعت مستقل با استانداردهای مشخص می باشد.

جمله ی بالا را می توان تنها تعریف لجستیک نظامی که یکی از انواع لجستیک است دانست. لذا تعریف کلی لجستیک را می توان به این شکل بیان کرد که در هر بیزنسی، فرآیند برنامه ریزی، عملیاتی و نظارتی است که بر روی خدمات حمل و نقل و نگه داری محصولات، از مرحله تامین تا مرحله ی تحویل به مصرف کننده، انجام می شود و هدف اصلی آن، بهینه سازی فرآیند تامین نیاز مشتری توسط توزیع کننده می باشد را لجستیک می گویند.
“لجستیک را می توان یک فرآیند مدیریتی در نظر گرفت که وظیفه آن، تعریف و طراحی روش های تامین منابع مورد نیاز تولید، سیستم انبارداری و توزیع و ارسال محصولات به مصرف کنندگان می باشد.”

به عبارتی دیگر، نقش مدیریت لجستیک در شناسایی و ارزیابی تولیدکنندگان و تامین کنندگان احتمالی و تعیین میزان تاثیرات آن ها بر تولید و بهینه سازی راه های دسترسی به آن ها است.

سه فاکتور اساسی لجستیک را می توان به صورت زیر تعریف کرد:

1.صرفه جویی در هزینه های تامین، انبارداری و توزیع.

2. تامین نیاز های مشتری به بهترین روش ممکن و کسب رضایت آن ها به شکلی که به افزایش فروش منجر شود.

3. استفاده از روش هایی که نسبت به رقبا بتواند به شرکت مزیت رقابتی در سیستم تامین، انبارداری و توزیع بدهد.

عملیات اصلی لجستیک

عملیات اصلی لجستیک را می‌توان در فرآیند های تامین، حمل ‌و نقل، انبارداری، مدیریت موجودی، مدیریت سفارش‌ها، بسته‌بندی، سامانه‌های اطلاعاتی، خدمات مشتریان و لجستیک معکوس دانست. همچنین مدیریت زنجیره تامین، تمامی این فعالیت‌ها از قدم اول (تامین‌کنندگان اولیه) تا قدم آخر (مصرف‌کنندگان نهایی) را در بر دارد.

تاریخچه تغییرات لجستیک
پروسه اصلی تغییرات مفهوم لجستیک از قرن 20 میلادی شروع شد. با سرعت گرفتن پیشرفت های صنعتی، نیاز کارخانه ها و شرکت های تامین کننده و به دنبال آن، نیاز تولیدکنندگان دچار تغییرات بسیاری شد. اکتشافات بسیاری که در این قرن در زمینه حمل و نیز در زمینه تولید مواد صورت گرفت، دلایل اصلی این تغییرات بودند.

این پیشرفت و تغییرات در صنایع مختلف، نیاز به لجستیک حرفه ای و تخصصی داشت و در پاسخ به این نیاز، متخصصین لجستیک پدیدار شدند که از بین آن ها می توان مدیران لجستیک زنجیره تامین را نام برد که سیستم های لجستیک بسیار پیچیده و گسترده زنجیره های تامین را، طراحی و عملیاتی می کنند.

همچنین با شروع قرن 21 و شدت گرفتن بیش از پیش سرعت پیشرفت تکنولوژی، نرم افزار های مدیریت لجستیک و شرکت های متخصص در این زمینه شکل گرفتند که تولیدکنندگان و شرکت ها، با توجه به ساختار هزینه هایی که دارند می توانند در صورت لزوم، سیستم لجستیک خود را بیرونی سازی کرده و آن را به یکی از شرکت های متخصص در این زمینه بسپارند.

جمع بندی

طراحی سیستم های لجستیک برای تمامی کسب کار های تولیدی و برای زنجیره های تامین، امری ضروری است و از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است چرا که در نبود این سیستم ها، عملا اجرای فرآیندهای تامین، تولید، انبار و حمل و نقل و تحویل کالا از تامین کننده تا تولیدکننده و مصرف کننده یا مشتری، غیرممکن خواهد بود. سیستم های لجستیک را در دسته بندی های مختلفی می¬توان قرار داد که در این مقاله، اول دسته بندی بر اساس فاکتور های اقتصاد خرد و کلان و سپس دسته بندی بر اساس فاکتورهای نوع عملیات انجام شده را بررسی کردیم و در هر کدام، انواع لجستیک را توضیح دادیم. به طور کل، تعریف لجستیک را می توان تحویل کالای درست در زمان، مکان، قیمت و تعداد درست به دست مشتری درست بیان کرد.

منبع تی اکسپرس





:: برچسب‌ها: لجستیک ,
:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: